Friday, November 14, 2008

Album of the week : Various Artists - Chess Soul, a Decade Of Chicago's Finest



Chess Records is famous for being the main blues record company in postwar Chicago, thanks to producer/songwriter/talent scout Willie Dixon and his protégés (Muddy Waters, Howlin' Wolf, Little Walter); later in the mid-fifties, thanks to DJ Alan Freed's help, Leonard and Phil Chess launched black rockers like Chuck Berry and Bo Diddley.
But Chess was also, during the'60s, a very good soul and R&B company, and one of the main providers of Chicago soul. Compared to the Detroit sound, Chicago-made records were "much cooler, with jazzy horn arrangements and casual guitar licks dominating most productions; where Detroit aimed at the kids, Chicago went for an older, most sophisticated audience" (Charlie Gillett). So Chess became, if not a major soul label, a good follower, thanks to producer and A&R man Billy Davis.
Chess' biggest hit was "Rescue Me" by Fontella Bass in 1966 "one of the best attempts to capture a Motown kind of sound, produced by veteran St Louis bandleader Oliver Sain" (CG), one of the highlights of this very pleasant compilation full of lesser-known soul gems.

Fontella Bass - Rescue Me (buy)

Another one I love, very different, and more an attempt to capture Stax and Southern soul sound (it was recorded at legendary Muscle Shoals studios in Alabama) :

Maurice & Mac - You Left The Water running (buy)

Chess est connue comme étant LA maison de disques du blues électrique de Chicago dans les années 50, avec Muddy Waters, Howlin' Wolf et le producteur-songwriter Wille Dixon; on connaît aussi l'importance qu'elle eut pour le rock'n roll puisque 2 de ses artistes, Chuck berry et Bo Diddley, venus de cette scène blues, devinrent les légendes que l'on sait.

Mais on connaît un peu moins les productions soul de Chess dans les années 1961-71, et c'est l'objet de cette très bonne compilation : monter qu'il n'y avait pas, loin de là, que la Motown à Detroit et la Stax à Memphis, mais que Chicago était aussi un centre important, d'abord avec Vee-Jay (qui lança Curtis Mayfield et ses Impressions), puis avec Chess, qui, voyant que le blues traditionnel était en perte de vitesse, s'engouffra dans la brèche soul, grâce au producteur Billy Davis. Les frères Chess recrutèrent alors Etta James, les Dells, Billy Stewart pour moderniser leur catalogue
Un de mes titres préférés est cet enregistrement de Johnny Nash, chanteur originaire du Texas et qui allait être célèbre dans les années 70 en devenant le premier non Jamaïcain à chanter du reggae ("I Can See Clearly Now"). On le retrouve avec ce très swingant titre enregistré en 1964


Johnny Nash - Love Ain't Nothin' (But A Monkey On Your Back) (buy)

that's all folks ! Je sais que vous êtes pas très forts en commentaires, dommage, mais bon...

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